Începând cu 1 ianuarie, șoferii din România ar putea plăti amenzi mai mari, în condițiile în care punctul de amendă, legat de salariul minim brut pe economie, ar urma să crească. În prezent, punctul de amendă este plafonat la 165 de lei, însă această măsură expiră pe 31 decembrie. Dacă Guvernul nu prelungește plafonarea, valoarea punctului va crește la 202,5 lei, ceea ce va duce la sancțiuni considerabile mai mari pentru abaterile rutiere.
Dacă în acest moment un șofer prins fără centură de siguranță riscă o amendă cuprinsă între 330 și 495 de lei (2-3 puncte de amendă), de la 1 ianuarie sancțiunea ar putea ajunge între 405 și 607,5 lei. Pentru utilizarea telefonului mobil la volan, sancțiunile vor crește de la 990-1.325 lei (6-8 puncte) la 1.215-1.620 lei. De asemenea, șoferii care circulă cu inspecția tehnică periodică (ITP) expirată ar putea plăti amenzi între 1.822,5 și 4.050 de lei, față de 1.485-3.300 de lei în prezent (9-20 puncte de amendă).
Această majorare a amenzilor este direct legată de creșterea salariului minim brut pe economie, care va fi majorat de la 3.700 de lei la 4.050 de lei lunar, program cu 1 ianuarie. Potrivit legii, valoarea punctului de amendare 5% din salariul minim brut. Deși peste 1,8 milioane de salariați vor beneficia de această majorare, primind un venit net lunar de 2.575 de lei, șoferii vor resimți impactul direct în valoarea sancțiunilor rutiere.
Deși Guvernul are posibilitatea legală de a plafona punctul de modificare, această măsură nu a fost inclusă în discuțiile recente despre ordonanța trenulețului. În lipsa unei intervenții, șoferii trebuie să se pregătească pentru amenzi semnificative mai mari proiecte cu anul viitor.
Creșterea amenzilor rutiere vine ca o consecință directă a majorării salariului minim brut. Dacă plafonarea valorii punctului de amendă nu va fi prelungită, sancțiunile vor deveni mai multe costisitoare pentru șoferi, accentuând nevoia de prudență la volan și respectarea regulilor de circulație.
Denisa POPA