„Activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi:
– publicarea pe pagina proprie de internet
– afişarea la punctele unice de contact
– publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală
– transmiterea de materiale informative către clienţii finali
– răspunsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, sau telefonic, la întrebările clienţilor finali”, se arată în proiectul de ordin al ANRE.
Potrivit documentului, informarea clienţilor trebuie să conţină:
– drepturile şi obligaţiile clienţilor finali
– preţurile şi tipurile de tarife practicate
– modalităţile de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloacele de plată
– principalele clauze ale contractului de furnizare
– modul de soluţionare a plângerilor
– procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului
– principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali.
Piaţa de energie electrică pentru consumatorii casnici va conţine, de la 1 iunie, un procent de 50% de energie achiziţionată din piaţa liberă. Practic, peste o săptămână, piaţa locală este la jumătatea drumului pentru liberalizarea totală, programat a se termina în 2017. Piaţa similară de gaze se va liberaliza gradual până la sfârşitul lui 2018. În acest moment, preţul energiei electrice în factura pentru gospodării contează în proporţie de doar o treime, restul fiind distribuţie, transport, marja furnizorului, precum şi o serie întreagă de taxe şi tarife reglementate. La gaze, procentul gazului, ca marfă, în factură, este de 46%, restul până la 1005 reprezentând componentele distribuţie, transport, înmagazinare, marja furnizorului, plus o serie întreagă de alte taxe şi tarife reglementate. (ZCH NEWS)