Filmulețul de pe Facebook prezenta un pacient aflat în Centrul de Primiri Urgenţe din spitalul romaşcan, care era ignorat de personalul medical. Dată fiind amploarea scandalului, conducerea Spitalului de Urgență Roman a susținut sâmbătă, 7 ianuarie, o conferință de presă. Au participat dr. Maria Andrici, managerul general al spitalului, dr. Oana Onu, directorul medical și dr. Maria Tălmăcel, medicul coordonator al Centrului de Primiri Urgențe.
„Trebuie să vă spun că am remarcat un fapt: niciodată pacientul nu a venit însoțit de cineva din familie; vine întotdeauna singur, cu ambulanța, dar nepregătit să rămână internat. Aceeași prezentare, cu aceleași simptome – cu dureri și usturime din cauza sondei, cu infecție urinară – a fost și în august și nu s-a făcut nici un tratament la domiciliu… deși, de fiecare dată, i s-a recomandat tratament cu antibiotic la domiciliu… pentru că noi, în CPU, îi punem perfuzii, îi facem antispasmice, inițiem tratamentul cu antibiotic, dar toate acestea trebuie continuate acasă”, a spus dr. Maria Tălmăcel, coordonatorul Centrului de Primiri Urgențe. „Un alt motiv pentru care acest pacient se prezintă la urgență este o constipație… și noi îi facem și clisme… Dar nu cred că asta este o urgență! Acest pacient are nevoie de îngrijire la domiciliu, de aceasta are nevoie.”
La întrebarea noastră privind referirea domnului Raed Arafat la „o persoană pentru monitorizare în sala de așteptare”, dr. Maria Tălmăcel a răspuns: „protocolul de triaj este foarte bine reglementat; este realizat de către un asistent, care este în permanent contact cu pacienții și cu aparținătorii din camera de triaj și din sala de așteptare și are o viziune de ansamblu asupra a ceea ce se întâmplă. Știe care sunt pacienții următori, știe în ce ordine trebuie aceștia să intre; avem de asemenea un monitor și aparatura necesară pentru a lua o tensiune, o saturație celor aflați în spațiul de așteptare.”
DoctorițaTălmăcel a ținut să adauge: „Eu înțeleg că sunt mulți pacienți, pot să înțeleg că unii vin pentru orice la urgență, și nu-i refuzăm, dar ei – fiind mulți – sunt nemulțumiți de timpii de așteptare… Peste tot în țară este o problemă cu timpii de așteptare, dar să vă spun, ca exemplu, că în data de 5 ianuarie am avut 90 de prezentări; în data de 4 am avut 120, iar în 3 ianuarie am avut 144 de pacienți! Faceți un exercițiu de imaginație ce înseamnă numai să saluți 144 de oameni… darmite să-i vezi inițial, să intervii de primă urgență, să le recoltezi analize, să le recomanzi un prim tratament, să îi vezi încă o dată după ce avem rezultatele investigațiilor care le-au fost făcute, să le explicăm ce urmează… Suntem și noi oameni și – uneori – obosim, dar încercăm oricum să fim cea mai bună «variantă» a noastră, cea mai politicoasă și cea mai profesionistă; dar în condițiile în care explicăm același lucru de trei ori, de patru ori, de cinci ori unui pacient, în condițiile în care un bolnav cronic vine de nenumărate ori și abuzează de ambulanță, trebuie să admiteți că avem și noi limite…”
Întorcându-ne la pacientul Nistor, pe acesta l-am găsit într-un salon al Secției Chirurgie. Ușor confuz, dar mulțumit de serviciile medicale: „Medicii m-au luat frumos… m-au luat… mi-o schimbat chiar dom’ doctor sonda…” Cât privește trimiterea lui la Spitalul județean, Ion Nistor are altă opinie: „Eh, mă mai duc acu’, la 85 de ani pe la alți doctori… stau aici cât m-or ținea și pe urmă mă duc acasă…”. (D. AILINCĂI)