Începând cu anul 2007, asigurații români pot solicita cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS), care le dă dreptul la asistență medicală în caz de urgență, în timpul şederii temporare (deplasare pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni) pe teritoriul statelor membre UE, Spaţiul Economic European sau Confederaţiei Elveţiene.
Cardul se eliberează la cerere, în baza unei solicitări în scris și a copiei după actul de identitate, acte care se depun de asigurat la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află. Cardul se eliberează în maxim 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. „Dacă în 2012 am avut deconturi de 1.354.000 lei, în 2013 s-a ajuns la 3.110.000 lei, în 2014 la 7 milioane, iar în 2015 la peste 8 milioane. Se observă o evoluție ascedentă, pe care ne-o explicăm prin libertatea de circulație. Apar probleme atunci când persoana își pierde calitatea de asigurat, chiar dacă are cardul încă valabil. Dacă beneficiază de servicii medicale în acea perioadă, noi suntem obligați să le decontăm statelor respective, dar, după aceea, trebuie să ne îndreptăm în instanță pentru recuperarea sumelor de la persoană sau de la familie, dacă persoana a decedat și familia a făcut succesiunea”, a adăugat șefa CAS Neamț.
Andreea AMARIEI