Acasă EVENIMENT ”Banii de Liceu”, pentru oricine?

”Banii de Liceu”, pentru oricine?

0:00

”Banii de Liceu”, pentru oricine?, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* peste 3.500 de liceeni din județul Neamț beneficiază de burse sociale

* inspectorii sociali din primării nu se dau în vânt după anchete

* „Problema este la notariat și la cei care nu spun adevărul”, a spus Braiș Elena, inspector social.

Sprijinul material, numit sugestiv ”Bani de liceu”, acordat prin Programul naţional de protecţie socială, derulat de Ministerul Educaţiei Naţionale vine în ajutorul multor liceeni care provin din familii cu venituri mici. Astfel, după câteva acte de la notariat, de la Registrul Agricol și de la locul de muncă al părinților, elevii de liceu au posibilitatea de a beneficia de 180 de lei pe lună. O sumă esențială care poate fi decisivă în educația unor elevi aflați în dificultate. Pentru alții, însă, este încă o sursă de venit care pică de pomană. Programul național de protecție socială ”Bani de liceu” și-a definitivat listele cu beneficiari. Nu mai puțin de 3.667 dintre elevii nemțeni au fost desemnați eligibili, cu acte în regulă. În mod normal aceștia sunt copiii cu o situație deosebită, care supraviețuiesc cu bani puțini. Nu mai mult de 150 de lei pe membru de familie. În realitate, prea puține sunt cazurile în care s-a făcut o anchetă socială pentru a verifica dacă cele declarate de părinții liceenilor sunt adevărate.

Un cititor al ziarului „Ceahlăul”, marcă înregistrată, ne-a sesizat, prin exemple cu nume și prenume, că în comunele Cândești și Rediu sunt copii care beneficiază de burse sociale în ciuda faptului că părinții acestora realizează venituri demne de luat în considerare. Potrivit celui care ne-a sesizat acest aspect unele familii dețin pământuri, trăiesc din creșterea animalelor, au chiar și magazine. Copiii acestora se regăsesc în lista oficială a celor care vor primi anul acesta câte 180 de lei pe lună, pe tot parcursul anului școlar 2013-2014.

Anchetele sociale făcute pe „încredere”

Printre actele necesare întocmirii dosarului se numără anchetele sociale privind starea materială a familiei, de care sunt responsabili angajații primăriei, adeverință din care să rezulte dacă familia deține teren agricol, adeverință cu venitul brut obținut pe ultimile 3 luni și declarație notarială care consemnează acest lucru. Ancheta socială, în cele mai multe rânduri, așa cum ne-au precizat unii inspectori sociali din primării, se fac după posibilități.

„Sunt un singur om desemnat pe Asistență Socială și nu pot să fac față la toate solicitările. Nu vin doar 2 sau 3 oameni. Nu aș avea cum să-i verific pe toți. Noi ne folosim de datele din Registrul Agricol și de declarațiile de la notariat. Pe lângă aceste anchete, mai am și muncă de birou. O să vorbesc și cu domnul primar și, dacă se va impune, vom face o comisie să vedem dacă cele semnalate sunt adevărate”, a declarat Cristina Gavrileț, inspector pe probleme sociale din cadrul Primăriei Cândești.

Nici în Rediu, situația nu pare să se prezinte sub altă formă. Reprezentanții din primărie spun că sunt conștienți de faptul că există persoane care au și alte venituri care nu sunt declarate, dar se consideră depășiți de situație. „Problema este la notariat și la cei care nu spun adevărul. Se duc în străinătate, vin acasă, se înțeleg pe la notariat, vin cu actul semnat și se completează dosarul. Nu putem să dormim la poarta omului. Am fost în anii trecuți pentru alte tipuri de ajutoare sociale și când ajungem la ei spun că nu au ce să declare, că nu muncesc. Problema nu este reglementată de sus. Nu s-ar fi ajuns la aceste probleme dacă existau reglementări clare. Din păcate sunt oameni cu venituri mici care în puținul lor nu se încadrează și sunt care muncesc în străinătate și nu-i întreabă nimeni nimic”, a precizat Elena Braiș, asistent social la primăria Rediu.

Luați la întrebări doar dacă sunt contestații

Odată dosarul întocmit este trimis la unitatea de învățământ unde frecventează cursurile elevul pentru care s-a solicitat ajutorul. Aici, cei care preiau dosarul verifică doar dacă sunt toate actele necesare fără a se lua în calcul și veridicitatea lor. Mai departe, actele intră pentru ultima oară la verificat de către cei din inspectoratul județean. După ce trece pe sub ochii angajaților din inspectorat se trimite lista finală la Ministerul Educației.

„În cadrul Ministerului Educației nu există o comisie care să verifice dacă declarațiile sunt adevărate sau nu. Pentru aceste proceduri există câte o comisie la fiecare inspectorat școlar județean. Aceste verificări se fac doar în cazul contestațiilor”, a spus un reprezentant al biroului de presă, din cadrul Ministerului Educației.

Cu alte cuvinte, dacă toate actele au semnătură și nu există nicio reclamație, contestație sau plângere, dosarul este validat, iar banii sunt alocați în fiecare lună fără alte întrebări suplimentare. Cu mici excepții.

Dacă elevul acumulează 20 de absențe în perioada unui an școlar nu mai primește bursa. De la începutul anului școlar avem câteva cazuri”, a declarat Ilie Boloca, directorul Colegiului Tehnic „Danubiana” din Roman.

Marian TEODOROF

Exit mobile version