isj sefi

Asociatia Română de Literaţie, în parteneriat cu MEN şi Fundatia “Filocalia” Iaşi, a început în luna februarie, implementarea proiectului “Reading to learn (Citesc pentru a învăţa)”, finanţat de Romanian American Fundation (RAF), în 6 judeţe din Regiunea Nord-Est, respectiv Botoșani, Bacău, Iaşi, Vaslui, Neamț și Suceava. Pentru punerea în practică a acestui proiect, în fiecare dintre județele participante au fost selectate câte 5 unități de învățământ. Vineri, la sediul Inspectoratului Școlar Neamț a fost prezentă Liliana Romaniuc, fost inspector școlar general al județului Iași, managerul proiectului.

„Reading to learn” este destinat, deopotrivă, elevilor, dar și cadrelor didactice. Rolul său este acela de a schimba modul în care învățăceii asimilează materialele care li se predau la orele de curs. Practic, proiectul pune accent pe o învățare efectivă, palpabilă, și nu doar pe ceea ce profesorul crede că elevii au învățat. În cadrul acestui proiect, dascălii primesc informații în ceea ce privește conceptul şi strategiile pe care le presupune această „literaţie”, dar află, totodată şi principalele proceduri de desfăşurare a activităţilor. Important de remarcat este faptul că proiectul este primul de acest gen din România care abordează problematica competenţelor de literaţie ale elevilor ca o „posibilă cauză a rezultatelor slabe ale acestora la testele naţionale şi internaţionale”.

„Literaţia înseamnă 5 lucruri: capacitatea de a lectura un text, înţelegerea mesajului, realizarea conexiunilor, formularea unui punct de vedere şi exprimarea acestuia în scris sau oral. România este pe ultimele locuri la testele internaţionale PISA, iar rezultatele foarte slabe ale elevilor confirmă lipsa competenţelor de literaţie. Proiectul nostru, Reading to Learn, încearcă o altă abordare la nivelul şcolilor. El poate schimba sistemul educaţional românesc”, a declarat managerul de proiect, Liliana Romaniuc.

În cursul acestei luni, a debutat procedura de formare a cadrelor didactice. Primii „dăscăliți” sunt cadrele didactice de la Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu” Roman. Celelalte 4 şcoli din Neamţ, care au fost selectate pentru a fi parte integrantă a acestui program sunt : Şcoala Gimnazială Răuceşti, Școala 8 Piatra Neamţ, Şcoala Generală Girov şi Şcoala Gimnazială Borleşti. Programul constă în parcurgerea, într-un interval de timp de 3 luni, a 6 module, la finalul cărora dascălii vor primi 20 de credite. (A. SÎRBU)

pietricica turism