0:00

Prefectul, mai aproape de romașcani, decât de Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

– cea mai mare problemă a Romanului, ca de fapt a întregului județ, o reprezintă prețul apei

Ieri, la Primăria Roman, la invitația făcută de prefectul George Lazăr către reprezentanții asociațiilor de proprietari, mai puțin de un sfert, adică vreo 20 de oameni, au răspuns prezent. În schimb, problemele sunt cu zecile, iar timp de o oră prefectul le-a ascultat părerea administratorilor și a venit cu câteva propuneri. Cea mai mare problemă a Romanului, ca de fapt a întregului județ, o reprezintă prețul apei, iar prefectul a recunoscut că salariile conducerii companiei sunt destul de mari, dar așteaptă ca, printr-un management riguros, după terminarea proiectului să se reușească diminuarea tarifelor.

Prețul apei, de belea

Prefectul George Lazăr a amintit faptul că este la curent cu tarifele practicate de Apa Serv, iar toți din sală au recunoscut că “prețul mare este beleaua”. “Am văzut că sunt discuții între președintele Consiliului Județean și conducerea Apa Serv pe tema cheltuielilor enorme. Înțelegem că trebuie să aibă salarii, dar prețul apei este enorm de mare. S-a scumpit energia, dar prețul a crescut de mai multe ori. Acum 5-6 ani, metrul cub de apă era 4,6 lei. Am văzut că Doljești a trecut la Iași, că apa este mai ieftină. Bravo lor”, a spus un administrator.

Spre finalul ședinței, când la întâlnire și-a făcut prezența și primarul Laurențiu Leoreanu, mai mulți administratori au cerut să se renunțe la contractul cu Apa Serv: “Nu putem să ne luăm jucăriile și să plecăm de la Apa Serv?”. Edilul le-a promis acestora că, după ce se va încheia proiectul european câștigat de companie, se va căuta o altă soluție, dar până atunci “mă voi opune vehement unei noi scumpiri a prețului”. Și prefectul George Lazăr a recunoscut că actualele tarife sunt prea mari, dar a venit și cu variante în care costurile să fie diminuate: “Mărirea din această vară a fost ultima, asumată prin proiectul european. După 2014, prețurile ar trebui măcar să fie menținute, dacă nu chiar diminuate, printr-un management îmbunătățit. Este drept că nu este interesul lor, dar trebuie găsite soluții. Salariile de la Apa Serv sunt plătite tot din buzunarul nostru. La Piatra Neamț s-a venit cu ideea unui proiect de lege prin care TVA-ul la serviciile de apă și canal să fie redus de la 24% la 9%, ca la pâine”. Ultimele cuvinte au smuls felicitări din partea administratorilor romașcani care au spus că susțin această idee și vor ajuta.

Pierderile de apă, pe familie sau pe membru de familie

Administratorii s-au plâns de diferențele mari între apometrul Apa Serv și suma citirilor apometrelor din apartamente: “O familie de 5 persoane îmi dă mie lunar citirea de 15 mc de apă, dar cu diferențele apărute eu mai trebuie să le mai trec încă 15 mc. Nu este normal. Facturile se încarcă. Sunt diferențe și de 150 mc. Apometrul merge doar înainte, iar noapte se bagă aer și normal că apometrele contorizează. Am în asociație oameni necăjiți, pe care-i păsuim, dar avem și patroni sau preoți care au datorii de milioane. Noi îi dăm în judecată, ca să recuperăm datoriile către Apa Serv, dar cei din companie nu ne ajută, deși sunt banii lor. Măcar sprijin juridic să ne ofere”, a declarat Constantin Holban, administrator la AP 48.

Într-o altă asociație, administratorul spune că prin hotărârea AGA, diferența de consum nu se împarte pe numărul de membri din familie, ci pe apartament. Un alt administrator a explicat că, de mai bine de un an, în blocul 15A de pe Smirodava, proprietarii au dat circa un milion de lei vechi și au schimbat apometrele: “Am făcut o subcontorizare și noi și am schimbat apometrele, toate fiind acum de clasă C. Nu mai avem o picătură diferență. Mai vrem să facem același lucru la o altă scară de bloc”. În alte asociații, administratorii spun că fiecare are apometru în funcție de buget: “Unii au apometre cumpărate din bazar. În plus, se spune că apometrul trebuie să stea pe orizontală, iar la noi meseriașii le-au pus cum au încăput”.

Primarul Laurențiu Leoreanu spune că de vină este și mentalitatea unora: “Sunt familii care, dacă în această lună au alte urgențe, dau un consum mai mic la asociație și spun că vor regla citirea peste o lună-două. În acest timp, ceilalți plătesc diferența”. Tot edilul a adus în discuție investițiile făcute pe înlocuirea rețelelor de apă și canal, pe banii bugetului local și parte ai Apa Serv: “Prin proiectul european PIDU am schimbat rețelele de apă și canal pe 34 de străzi. Apa Serv a acceptat să schimbe canalizarea pe 6 străzi, iar pe alte 6 conductele de apă. E clar atunci că pierderile au scăzut de pe rețea”.

Facturi pe persoană fizică, nu pe asociație

Numărul destul de mare al datornicilor la întreținere face ca necesitatea contorizării individuale să devină o prioritate pentru municipiu. În unele asociații, proprietarii au reușit să-și contorizeze apartamentele și unii au chiar facturare separată, adică nu prin asociație, ci direct prin Apa Serv. Unii administratori s-au plâns de faptul că reprezentanții Apa Serv refuză să încheie contracte și “inventează” scuze, inclusiv pasarea responsabilității către Primărie. Primarul Laurențiu Leoreanu a precizat că “aprobarea” nu este treaba Primăriei, ci a Apa Serv. O altă problemă punctuală ridicată de un administrator este aceea că, prin lărgirea E 85, două apometre ale Apa Serv sunt acum pe stradă și sunt inundate continuu, lucru ce poate afecta înregistrare. Administratorul a declarat că reprezentanții companiei de apă i-a cerut acestuia ca, pe banii asociației, să mute apometrul la limita de proprietate.

Tot vizavi de serviciile prestate de Apa Serv, un alt administrator – care spune că de ani este la zi cu plata serviciilor – reclamă prețurile piperate: “De 3 ani nu mai avem contract de service cu Apa Serv. Am cerut să se desfunde un canal și ne-a venit o factură de ne-am speriat. Pe deviz au fost trecute tot felul de bazaconii. Noi nu avem datorii, sufletește puteau să nu factureze serviciul, care, între noi fie vorba, nu necesită mare muncă”.

Un alt grup de romașcani cer autorităților să se renunțe la asociațiile de proprietari. Aceștia vor să plătească direct la Apa Serv consumul de apă, prin contorizarea individuală, și la fel și gunoiul. Primarul Leoreanu spune că dacă la apă există varianta legală ca cei de la companie să accepte un contract direct cu beneficiarul, la gunoi este imposibil, deoarece pubelele sunt în administrarea asociațiilor de proprietari, iar în contextul colectării selective a deșeurilor, romașcanii de la bloc nu pot încheia contract direct cu Rossal.

Prefectul, mai aproape de romașcani, decât de Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Prefectul, mai aproape de romașcani, decât de Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Prefectul, mai aproape de romașcani, decât de Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Prefectul, mai aproape de romașcani, decât de Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Claudia MATEI

Articolul precedentGrințieș: Secretarul primăriei, destituit din funcție
Articolul următorBoicot la extraordinara CJ Neamţ