0:00

Pentru județul Neamț, un proiect european de valoarea celui privind ”Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Neamț” ar fi trebuit să fie o binecuvântare. Cu ajutorul său, s-ar fi putut rezolva o mare parte a problemelor din acest domeniu. Suma aprobată, foarte mare, de 433.847.200 lei, adică peste 100 milioane de euro, arată nevoile existente la nivel de județ, dar și potențialul de făcut bani de pe urma proiectului. Contractul de finanțare a fost semnat în martie 2011 și, teoretic cel puțin, lucrările ar trebui să fie destul de avansate. Din varii motive, lucrările au întârziat, inclusiv semnarea de contracte pentru lucrări. Și există pericolul, mărturisit de tot mai mulți dintre cei implicați, să asistăm la o catastrofă.

Pericolul european de la Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Apa Serv, în calitate de beneficiar, este într-o situație imposibilă. Firmele care au câștigat licitațiile, mai ales cele venite din afară, nu par să fie foarte preocupate de termene. Proiectanții de la unele contracte – avem în total 10 contracte, 7 de execuție și 3 de prestări servicii – lucrează mai mult din birou, fără să țină seama de realitățile din teren. Continuu apar tot felul de probleme neprevăzute, semn că totul s-a făcut la reprezeală. Actuala conducere, în frunte cu Ionuț Cătălin Dughir, este nevoită să se confrunte cu probleme moștenite, cu sau fără știință, de la fostul manager Neculai Ivanov, acum în postură de team leader de proiect.

Consiliul Județean Neamț, având în față spectrul pierderii proiectului și mai cu seamă a banilor, a ales să se implice chiar dacă astfel își depășește, oarecum, atribuțiile. Au început ședințe săptămânale de analiză, se schimbă hârtii, se fac vizite pe șantiere, unele soldate cu rezultate, altele cu strâns de termene ultimative și promisiuni. Omul responsabilizat să se ocupe de toate aceste probleme este vicepreședintele Dan Manoliu. Ultima ședință de analiză de la Consiliul Județean a scos, încă o dată, la iveală problemele unui proiect necesar, dar plin de încurcături generate din prostie sau cu bună știință.

Pericolul european de la Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Strada Petru Movilă sau devălmășia în proiecte

Contractul pentru ”Alimentare cu apă și rețele de canalizare în Aglomerarea Piatra Neamț” pare să aibă un cui al lui Pepelea. Este vorba despre strada Petru Movilă – ieșirea din oraș spre Bicaz – unde ar trebui schimbată conducta magistrală. Numai că acolo, după cum bine se știe, a existat un alt proiect, finalizat deja, al primăriei, prin care a fost refăcută toată infrastructura rutieră. Pentru acea lucrare există o garanție de bună execuție a constructorului, societatea PA&CO International, care se întinde pe o perioadă de 10 ani. Dacă se sparge strada, se pierde garanția.

Numai că, de la semnarea contractului până acum, adică de un an și mai bine, nu s-a gândit nimeni să vină cu soluții. Abia în ultima perioadă, în urma ședințelor de analiză, s-a identificat problema și toată lumea dă din colț în colț.

Dan Manoliu spune că nu există bani în proiect pentru o refacere integrală a structurii rutiere și că aceia care se ocupă de proiectare și execuție caută tot felul de soluții. Una ar fi să se intre pe domeniul public, adică pe lângă șosea, și apoi să se facă subtraversări. O alta ar fi să se meargă pe o conductă veche, mai largă, dar nu se știe exact dacă respectiva conductă acoperă toată zona! La Primărie, vicele Dragoș Chitic zice că ”Atunci când noi am modernizat Petru Movilă nu exista proiectul de la Apa Serv. Spre finalul lucrării, am avut o discuție cu cei de acolo, cum că intenționează să schimbe conducta magistrală. Am avut o discuție săptămâna trecută și problema o reprezintă garanția constructorului care a făcut lucrarea. Orice intervenție trebuie făcută cu acordul său. Evident că noi nu ne vom opune unei lucrări importante, vom încerca să găsim o soluție acceptată de toată lumea. Dacă se sapă pe o porțiune, ar trebui o asfaltare parțială inițial, după care să se toarne un covor asfaltic subțire pe toată strada, ca să nu avem probleme de aspect și funcționabilitate.”

Întrebarea care vine firesc este de ce s-a așteptat atât de mult pentru a se găsi o soluție? Chiar nu se cunoștea problema? Sau s-a mers pe ideea că, sub presiune, autoritățile locale vor căuta ele soluții, nu cei direct implicați în proiect, cu responsabilități de tot felul?

Pericolul european de la Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

STS-ul care oprește proiecte

Întâlnirea de vineri a mai avut un moment de revoltă din partea unui oficial implicat în proiect. Acesta a cerut sprijin pentru rezolvarea unei situații în zona Dumbrava, unde nu ar exista spațiu disponibil pentru conductele prevăzute în proiect. ”Acolo sunt 3 operatori care au utilități, STS-ul, Romtelecomul și Troleibuzul, iar noi nu mai avem unde intra”, s-a spus cu năduf în ședință. Dan Manoliu a confirmat problema și a promis că va încerca să vorbească cu cei de la Drumuri Județene, să obțină o ”bandă” mai largă de drum, în care să se poată intra și cu proiectul european. De la Primăria Piatra Neamț ni s-a spus că autorizația de construcție se poate elibera doar cu acordul tuturor celor care mai au utilități în zonă. Probabil că și aici se va ajunge la soluții de genul ”intrare pe domeniul public”.

Pericolul european de la Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

La Săvinești, suprapunere cu E-On

Contractul cu numărul 2, care se ocupă de aglomerarea Săvinești – Roznov, are și el problemele sale, aparent nu chiar atât de mari. Nici nu ar avea cum, din moment ce, printre câștigătorii licitației, se află și Vlanda Company SRL, firma senatorului PNL Eugen Țapu Nazare.

Probleme au apărut în colonia Săvinești, unde Primăria Săvinești nu a fost de acord cu spargerea asfaltului. Până la urmă, se trece și aici pe domeniul public, evident cu acceptul primăriei. Pe parcursul lucrării, au apărut tot felul suprapuneri de conducte, cu cele de la E-On. Din această cauză se pierde timp, se pierd bani și toată lumea spune lucruri bune despre cei care au întocmit studiile de fezabilitate.

Pericolul european de la Apa Serv, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Fezabilități, de la Boc citire

Pentru tot proiectul, ca și pentru multe altele venite pe linie de prietenii de partid, studiile de fezabilitate au fost făcute de o firmă angajată de unul dintre fostele guvene conduse de Emil Boc. Respectiva firmă se pare că a făcut totul din birou, fără să vadă cum stăteau exact lucrurile în teritoriu. Din această cauză există atât de multe probleme în momentul când lucrările ajung în faza de execuție, mai ales dacă și proiectanții lucrează tot din birou.

O altă problemă o reprezintă faptul că, la o parte dintre contractele despre care discutăm, atât proiectarea, cât și execuția sunt date acelorași firme, ceea ce duce la soluții în familie.

Cine lucrează efectiv la proiectul Apa Serv

Este o întrebare firească, pentru că pe șantiere nu prea vezi nemți, spanioli sau alte naționalități. Iar, prin contract, lucrările nu pot fi subcontractate. De exemplu, la Roman, pe contractul unde există acum cele mai mari probleme, cel al stației de epurare, câștigător al licitației este firma Pasavant, firmă nemțească, se presupune cu ștaif. Ei bine, respectiva firmă, ne-au confirmat acest lucru mai mulți oameni, are maximum 5 oameni la Roman. Cum lucrează doar cu aceștia? Nu este niciun mister: așa cum lucrează aproape toate firmele străine care câștigă lucrări mari în România – prin contracte mascate de subcontractare. Practic, nu se subcontractează nimic, dar se face un contract de închiriere de utilaje. Aceasta este masca sub care se desfășoară și o parte dintre lucrările din Neamț. Dacă lucrarea costă 20 de miliarde, se face un contract de închiriere utilaje, cu tot cu operator, undeva la jumătate de sumă, vine firma românească și lucrează, iar pe final de lucrare, dacă vrea bossul cu contractul, mai pune ceva. Dacă nu, asta este. Și, din acest punct, începe discuția despre…

…Supraevaluarea lucrărilor la proiect

O simplă privire aruncată asupra proiecțiilor făcute de cei care au întocmit proiectele arată un lucru extrem de interesant. De exemplu, în urma procedurilor de atribuire, un contract proiectat să coste 50 de milioane RON a fost adjudecat de două firme românești, cu puțin peste 23 de milioane, adică mai puțin de jumătate. La fel s-a întâmplat pe contractul din zona Bicaz, unde s-a proiectat suma de 16 milioane lei, iar adjudecarea s-a făcut la 10 milioane. A câștigat tot o firmă de la noi, așa cum s-a întâmplat și în zona Săvinești – Roznov, unde, de la 75 de milioane, s-a ajuns la 44,5 milioane. Și exemplele pot continua.

De ce numai Willo?

O problemă cu care se confruntă toți constructorii o reprezintă achiziția de stații de pompare-repompare Willo, care au fost introduse în marea majoritate a contractelor fără a se avea în vedere și soluții de rezervă. Polonezii au multe comenzi și nu fac față, așa că este foarte greu să te aprovizionezi. De exemplu, la Bicaz lucrarea este în pericol să nu se încheie la timp fiindcă nu se știe dacă pompele ajung la timp. Evident, toți constructorii se întreabă de ce doar acest tip de pompe și cine le-a impus atât de bine pe piața nemțeană. Unii dintre ei, cunoscători în domeniu, vorbesc despre înțelegi oculte și că un asemenea lucru costă.

Valentin BĂLĂNESCU

Articolul precedentFostul prefect de Iaşi, anormal de civilizat şi demn pentru România
Articolul următorTricolor de 150 de metri desfășurat în Harghita

1 COMENTARIU

  1. Clasic romanesc. A se vedea varianta si strada fermelor. Aratau IMPECABIL pana a venit Dorel sa schimbe magistrala. Apoi a aruncat doua lopeti de „prund” si ceva bitum si gataaaaa! Dorel s-a spalat pe maini si a plecat acasa. Numai ca bitumul s-a lasat, iar noi cei care dam banu’ cum se zice…dam prin gropi de prosti ce suntem.

Comentariile sunt închise.