0:00

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor- ANPC împreună cu Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România- APC Romania a organizat seminarul „Capcanele Comerțului Online”, parte a Campaniei naționale de informare și educare a tinerilor consumatori. Comerțul online reprezintă procesul de cumpărare, vânzare sau schimb de produse, servicii sau informații prin intermediul rețelelor de calculatoare și a Internetului. Consumatorii trebuie să fie foarte atenți să primească, conform obligațiilor pe care le au comercianții, cel puțin următoarele informații înainte de a încheia un contract online:
• principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor;
• datele profesionistului;
• prețul produselor și serviciilor;
• perioada de valabilitate a ofertei sau a prețurilor;
• costul de utilizare a mijloacelor de comunicație la distanță
• modalitățile de plată, livrare, executare;
• procedura de soluționare a reclamațiilor;
• termenul de retragere și formularul tipizat de retragere;
• existența unei garanții legale;
• durata contractului.

„Un alt aspect, la fel de important, îl reprezintă dreptul de retragere care presupune renunțarea consumatorului la contractul încheiat online, deci la produsul sau serviciul comandat și livrat, fără penalități și fără invocarea vreunui motiv, în termen de 14 zile de la încheierea contractului”, a declarat Costel Stanciu, președinte APC România. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a primit, de la începutul anului 2014 până în prezent, 3.168 reclamații, iar sancțiunile aplicate au fost în valoare de 467.500 lei. Cele mai reclamate aspecte au fost următoarele:
• comportament incorect în relația cu consumatorii: nerespectarea condițiilor declarate;
• depășire termene de remediere, de rambursare, livrare produs
• lipsă declarație de conformitate la terminalele de comunicare electronice;
• afișare incorecta prețuri;
• calitate necorespunzătoare a produselor achiziționate;
• suplimente alimentare necorespunzătoare (fără efect);
• aparat țânțari, fără efect;
• lipsă instrucțiuni de utilizare dispozitiv de filtrare apă;
• nu a fost făcută comanda, dar s-a primit somație de plată;
• saltea nerecomandată medical pentru bolnav;
• laptop carcasă deteriorată;
• produse defecte în garanție (televizoare și laptop-uri);
• refuz restituire contravaloare, în cazul returnării produselor la furnizor;
• neonorare comandă confirmată prin mesaj sau pe e-mail;
• livrare produse diferite de cele comandate;
• neacceptare voucher.

„Educarea consumatorilor, în mod special a tinerilor, reprezintă o componentă esențială a politicii ANPC. Comerțul online este un segment de piață extrem de atrăgător pentru tineri, astfel că ne orientăm spre informarea și educarea acestora în așa fel încât, în momentul în care decid să facă achiziții de pe internet, să își cunoască toate drepturile și să poată să facă astfel de achiziții fără să le fie afectate interesele economice”, susține președintele ANPC, Marius Alexandru Dunca. (Oana I. TOMA)

Articolul precedentIacoban face ordine după Pruteanu: Consiliul Județean a rupt două asocieri pe bani
Articolul următorTRANDAFIRUL IUBIRII