Furnizorii de servicii medicale din Neamț care nu sunt în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) trebuie să intre în platforma informatică din sistem.

Conectarea acestor furnizori medicali se face după ce fiecare va completa o cerere tip: “Furnizorii de servicii medicale care nu se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, precum şi medicii care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceştia, în vederea utilizării sistemului dosarului electronic de sănătate, au obligaţia înrolării în platforma informatică din asigurările de sănătate. În vederea înrolării în platforma informatică din asigurările de sănătate, furnizorii de servicii medicale vor depune la sediul Casei de Asigurări de Sănătate Neamţ o cerere pentru utilizarea unui certificat calificat în platforma informatică din asigurările de sănătate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 din Ordinul comun MS/CNAS nr. 1123/849/2016″, spune jurist Elena Nadia Harpa, președintele CAS Neamț.

Intrarea în platforma informatică mai presupune ca fiecare furnizor de servicii medicale să dețină și să utilizeze aplicații informatice compatibile cu sistemele din asigurările publice de sănătate, pentru a putea asigura confidențialitatea datelor în momentul transmiterii lor online. Dacă nu, furnizorii pot transmite informațiile online, prin portalul DES (dosarul electronic de sănătate). Furnizorii sunt obligați prin lege să protejeze informațiile medicale ale pacienților, lucru posibil doar prin platforma informatică pusă la dispoziție de CNAS, potrivit normelor. Toate datele și informațiile se certifică prin semnătură electronică de către medicul curant și astfel sunt transmise în sistemul DES. Spitalele, farmaciile, medicii din cabinete particulare transmit instantaneu informațiile medicale în sistemul DES la data externării pacientului sau la fiecare vizită în cazul internărilor de zi, la data întocmirii biletului de trimitere, în ziua întocmirii prescripției electronice medicale. Numai în situații justificate, când nu pot fi transmise online, aceste date sunt salvate local de furnizori, pentru a fi transmise apoi în maxim 5 zile calendaristice, potrivit CAS Neamț.

Pacienții au acces la propriul dosar electronic tot prin intermediul portalului DES. Pentru aceasta, pacientul – sau reprezentantul său legal – are nevoie de autentificare în baza actului de identitate și doar cu ajutorul medicului: “Autentificarea pacientului în portalul DES se realizează numai după generarea matricei de securitate de către medicii înrolaţi în platforma informatică din asigurările de sănătate şi definirea de către pacient sau reprezentantul legal al acestuia a parolei de acces, prin portalul DES”. După ce este introdus în sistem, pacientul se autentifică fie prin parola de acces, fie prin utilizarea cardului de sănătate și a codului PIN aferent, fie prin utilizarea numărului de identificare al cardului de sănătate (CID) sau a codului numeric personal plus matricea de securitate și parola de acces.

După autentificare, pacientul sau reprezentantul legal poate accesa informațiile din propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanelor pe care le reprezintă, poate anula sau acorda dreptul de acces al medicilor la propriul DES ori al persoanelor pe care le reprezintă, dar poate și adăuga date medicale – însă numai în ce privește antecedentele declarate. (C.I.)

pietricica turism