0:00

Puțin a lipsit ca în dreptul zilei de luni, 24 noiembrie, și a următoarelor să fie consemnate mari tulburări în România. Veștile despre o majorare importantă a prețului la gaze naturale, care ar fi urmat să se răsfrângă dramatic asupra unei părți a populației, s-au rostogolit cu o viteză de nedescris. Încă o dată, goana după senzațional și breaking news nu a lăsat loc pentru analiză și rațiune.

Totul a pornit de unde te-ai fi așteptat mai puțin, de la deputatul Iulian Iancu, o competență recunoscută în materie de energie. În dreptul Președintelui Comitetului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei și al Comisiei pentru industrii și servicii din Camera Deputaților, s-a reținut anunțul privind o scumpire a gazelor cu până la 35%, după 1 ianuarie 2015. Concret, o parte din declarația preluată de presă pe nerăsuflate este următoarea: La 1 ianuarie, în mod normal, prin liberalizarea prețurilor, la centralele termice producătoare de apă caldă și căldură pe gaze naturale ar trebui să crească prețul ca urmare a acestui proces. Ori, ar însemna o discriminare între consumatorii casnici: adică, consumatorii care dețin o centrală termică ar fi discriminat de vecinul său care beneficiză de căldură de la sistemul centralizat. Acest lucru trebuie realizat imediat, mai ales că la noi liberaalizarea a fost prelungită până în 2021. Fără o intervenție imediată, prețul va crește”. Se înțelegea că victime sunt cei cu centrale termice de apartament. Ulterior a retractat spusele, afirmând că prețul ar urma să crească pentru cei racordați la sistemul centralizat, răsucind astfel discriminarea și adâncind neînțelegerea între prețul gazelor și al Gigacaloriei. Au fost consemnate apoi următoarele: „În urma raportului făcut de autoritatea de reglementare a reieşit că se impune modificarea Legii 123 în ceea ce priveşte consumatorul casnic care, dacă este alimentat din sistemul centralizat, adică în cazul Bucureştiului de la Electrocentrale, sau este alimentat de o centrală termică proprie de apartament, are în momentul de faţă un tratament discriminatoriu. Adică cel cu centrală de apartament este protejat de calendarul de liberalizare până în 2021, iar ceilalţi, de la 1 ianuarie, ar trebui să suporte preţul pieţei libere. Ideea este că aceştia nu trebuie să plătească în plus, pentru că nu avem voie să discriminăm consumatorii. Piaţa captivă a consumatorului privat are un preţ undeva între 51 – 53 de lei pe Megawatt oră, iar pe piaţa liberă este de 89 – 90 de lei. Aceasta ar însemna o creştere, numai la capitolul gaze naturale, cu 40%. Piaţa captivă faţă de piaţa liberă are un preţ diferit, respectiv mai mare cu 40%. Acest preţ al gazelor naturale reprezintă 80% din costul Gigacaloriei, adică la cetăţeanul care consumă de la CET, acest cost îi va genera o creştere între 28,8% şi 38,4%, din ceea ce a rezultat din raportul prezentat de ANRE. Acest lucru nu trebuie să se întâmple. Aceasta discutăm noi acum, aceasta este modificarea legislativă care se va întâmpla şi nu va fi această creştere. Ce se spune că este iminent, nu se va întâmpla, pentru că aceasta se discută, să nu fie discriminare”.

Departamentul pentru Energie a intervenit și a anunțat repede, într-un comunicat de presă, că prețurile reglementate plătite de consumatorii casnici pentru gazele naturale din producția internă vor rămâne neschimbate. În loc de lămuriri, se întărea confuzia, iar publicul era îndreptățit să intre la bănuieli cu toate că același departament amintea că a propus Comisiei Europene să accepte amânarea cu doi ani şi jumătate a calendarului de liberalizare a preţului gazelor pentru populaţie, precum şi menţinerea, până cel puţin la 1 iulie 2016, a preţului actual al gazelor produse intern.

De fapt, socotelile nu-s complicate, dar trebuie lămurite cu răbdare, pe îndelete. În primul rând, consumatoriilor casnici li se furnizează preponderent gaze din producția internă, dar în prețul final regăsim și o componentă de import, la care se adaugă cotele de depozitare, transport, distribuție și furnizare stabilite de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Dacă nu se liberalizează nici prețul gazelor produse intern, având în vedere prețul final deja reglementat, consumatorul casnic se poate considera dublu protejat. În al doilea rând, încurcătura reală vine de la consumatorii industriali, care joacă pe piața liberă. În această categorie sunt cuprinse CET-urile care funcționează pe gaze naturale, de unde rezultă influența consistentă a prețului acestora în prețul Gigacaloriei, după 1 ianuarie 2015. Aici e durerea, de aici pomenita discriminare, care însă nu este descrisă până la capăt. Este cunoscut că mai funcționează o discriminare, puțin comentată, ce poate fi remediată tocmai prin protejarea consumatorului casnic de gaze: cei racordați la sisteme de alimentare centralizată cu energie termică beneficiază de subvenție la Gigacalorie, în timp ce deținătorul unei centrale termice de apartament, nu! Că se analizează în prezent posibilitatea de a nu majora prețul pentru CET-uri face parte din discuție (la nivel de ansamblu) și, într-adevăr, trece obligatoriu pe la Comisia Europeană, dar e puțin probabil să se opună.

Totuși, Iulian Iancu nu a deschis oriunde subiectul cu discriminarea, ci la o dezbatere organizată la Palatul Parlamentului, sub egida Consiliului Mondial al Energiei. Cu această ocazie a fost abordată influența modificărilor legislative asupra mediului investițional în domeniul energiei și evoluția prețului energiei la utilizatorii finali. Asta înseamnă și gaze, și energie electrică, ambele la mâna ANRE, indiferent de socotelile legate de liberalizarea totală a pieței gazelor începând cu anul 2021. De aceea capătă altă importanță solicitarea primită de Departamentul pentru Energie de la ANRE (dar și de la o serie de operatori privați) în vederea inițierii modificării legislației „ pentru a amâna cu cel puţin un an liberalizarea preţurilor pentru centralele de cogenerare care produc energie termică pentru populaţie şi de a le asimila pe acestea consumatorilor casnici, din punctul de vedere al tarifelor”. Ce nu s-a semnalat luni din prima (cu excepția notabilă reprezentată de hotnews.ro) este că demersurile au început în urmă cu două săptămâni și erau cunoscute în piață. În realitate, pe fond, problema liberalizării prețului la gaze naturale pentru CET-uri era la fel de bine știută cel puțin din vară. Prin urmare, absolut nimic senzațional, doar că solicitarea ANRE venea între cele două tururi de scrutin pentru prezidențiale.

Înainte de a se ajunge la o decizie politică pripită, Departamentul pentru Energie a transmis ANRE o scrisoare de răspuns, publicată operativ de hotnews.ro, din care prezentăm alăturat extrase. Sublinierile ne aparțin. Abia după ce ANRE răspunde vom avea ce discuta aplicat și vom vedea dacă nu se încearcă „repararea” unei inechități cu alta mai mare. Odată ce conducătorii naționali se vor lămuri între ei, eventual extinzând protecția solicitată de CET-uri asupra IMM-urilor, e de văzut cât timp scumpirile „din condei” vor mai ține loc de o bursă a gazelor. Pe partea cealaltă, la energie electrică, lucrurile sunt clare: funcționează OPCOM.

De asemenea, e de urmărit pe plan local dacă administrația din Pilatra Neamț ajunge să priceapă ceva din ceea ce obișnuim a numi terrmie, că tot s-a ales praful de LOCATO și „mândria” de SACET.

Viorel COSMA

Scrisoarea Departamentului pentru Energie către ANRE (extrase)

Am luat notă de adresa dumneavoastră din data de 9 noiembre 2014 prin care propuneți amânarea liberalizării prețurilor de valorificare a producției interne de gaze naturale destinată consumatorilor non-casnici din piața reglementată, producători de energie termică destinată populației. Conform analizei dumneavoastră, prezentată în această adresă, creșterea cauzată de liberalizarea prețului de mai sus ar conduce la o majorare a tarifului de furnizare a energiei termice pentru consumatorul final încadrată în intervalul 18,88% și 21,54%. (…)
Astfel, vă rugăm să ne transmiteți:
1. Prognoza prețului gazelor naturale pe piața liberă avută în vedere în analiza dumneavoastră și totodată dacă aceasta mai corespunde raportului transmis de ANRE către Departamentul pentru Energie pentru fundamentarea prețului de achiziție a gazelor naturale din producția internă, destinate pieței reglementate în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2014 sau există elemente de noutate?;
2. Care este impactul creșterilor tarifelor de transport și distribuție ale gazelor naturale pentru anul 2015, aprobate de ANRE, în prețul final plătit de consumatorii de energie termică precum și motivele aprobării creșterii de 16,15% pentru tariful de transport și 10,39% pentru tariful de distribuție a gazelor naturale?
3. În ce măsură este considerată repartizarea costurilor, între producția de energie electrică și termică, în conformitate cu art. 82 din Legea 123/2012 (articolul dinLegea energiei electrice și a gazelor naturale se referă la operatorii economici care produc combinat energie electrică și termică, adică CET-uri în cazul de față – n.red), cu modificările și completările ulterioare?
4. Dacă ANRE a avut consultări cu reprezentanți ai Comisiei Europene pe tema analizei și a propunerilor dumneavoastră?
5. De ce amânarea pentru CET-uri ar trebui să se facă doar pentru un an și nu până la 1 iulie 2021?
În vederea fundamentării unei analize de oportunitate și necesitate a unei propuneri precum cea înaintată de dumneavoastră, vă rugăm să ne furnizați inclusiv date relevante privind situația pierderilor din activitatea de furnizare și distribuție a energiei termice în sistem centralizat. (…)

Gâlceava conducătorilor cu gazele naturale și poporul, ZCH NEWS - sursa ta de informații

În piața de specialitate și în mediile poltice se comentează că scandalul urmărește înlăturarea cu orice preț a ministrului delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu, un tehnocrat apreciat în special în străinătate. De numele său se leagă, în premieră, eforturile de a pune ordine în activitatea ANRE. Cu ani în urmă, în 2008, același „inamic” fusese luat în colimator de deputatul Iulian Iancu.

 

Articolul precedentŢeparii care au înşelat 23 de firme – 33 de ani de închisoare
Articolul următorContrabanda cu țigarete, în ușoară scădere