Controversatul manual de educație fizică pentru elevii din clasa a V-a a împărțit profesorii de profil, în două tabere. Unii sunt de părere că acest manual este benefic, iar alții spun că este inutil. Una peste alta, un lucru este cert. Prin introducerea acestui manual, profesorii de educație fizică nu vor mai fi descriși drept „ăla din cancelarie cu trening ”, cum bine sesiza un respectabil profesor ieșit între timp la pensie. Despre acest subiect am stat de vorbă cu mai mulți profesori de educație fizică din județ, dar și din Iași.

Acest manual nu este benefic

Prof. Emil Creangă, fost inspector general al ISJ Neamț și actualmente, profesor de educație fizică la Colegiul Tehnic „Ion Creangă” și la mai multe universități din Bacău: „Toate activitățile, indiferent de domeniu, trebuie să aibă priorități. Ori, prioritatea actuală în educația fizică este numărul de ore în școli. Într-o perioadă, când mă zbăteam să reintroduc 2-3 ore de educație fizică pe săptămână eram întrebat de unde o să iau bani pentru normele didactice. Păi, acum, între și eu: de unde or să se ia bani pentru noile manuale de educație fizică? Există deja manuale de educație fizică la liceele cu profil sportiv. La această oră era prioritar să introducem mai multe ore de educație fizică în școli. Acum, există doar o singură oră de 50 de minute pe săptămână. Și au fost trei ore pe săptămână. Aici s-a ajuns. În ziua de azi, mulți copii nici nu știu să alerge. Nu știu școala alergării. Am colaborat într-o anumită perioadă, când eram la Ministerul Educației, cu Cristian Gațu, un mare nume al handbalului, și-mi spunea: Domnule Creangă, trebuie să ne întoarcem la școala prinderii și pasării. Manualul este doar o necesitate a cuiva”.

Prof. Mihai Afloari, cu o vechime la catedră de 27 de ani și actualmente cu catedră la Colegiul Național „Ștefan cel Mare”: „Acest manual nu este benefic. Ar trebui să se investească în mediul rural, unde nu există o bază materială la multe școli. În concluzie, nu este eficientă introducerea manualului de educație fizică și sport la clasa a V-a. Și, în general, nu este benefic acest manual pentru nicio clasă din ciclul gimnazial”.

Prof. Andrei Frențescu de la Școala Gimnazială „Nicolae Grigorescu” din Agapia: „Din ce am discutat cu cei de la Editura Litera manualul este pentru profesori, nu este pentru elevi. Este pentru planificare și proiecte de lecții utile profesorilor pentru activitatea de la catedră. Deocamdată, nu este pentru elevi. Dar am înțeles că este în studiu un manual și pentru elevi. Aștept să primesc și eu manualul. Însă, să-mi dea acum manual ca să citească elevii mei exerciții de gimnastică nu are niciun rost”.

 

Nu îmi e frică de ministrul Educației, ci de educația ministrului!

Prof. conferențiar Marius Nicolae Bologa, cu o activitate la catedră de 45 de ani, perioada 1967-2012 și fost șef de catedră Educație Fizică și Sport la UMF Iași: „Deși nu am văzut manualul, este o treabă bună cu introducerea acestui manual la clasa a V-a. Însă, este mai mult benefic pentru profesori, decât pentru elevi. Trebuie să fim sinceri și să spunem că mulți profesori de clasa a V-a sunt suplinitori, mai ales în mediul rural. Va fi un fel de îndreptar pentru ei. Țara asta duce o lipsă acută de profesori de educație fizică bine pregătiți profesional. Când aud că se spune profesor de sport iau foc, pentru că despre sport vorbesc doar antrenorii. Pe cartea mea de vizită scrie doar profesor de educație fizică. Atât. Profesorul de educație fizică face în primul rând educație fizică, dar ar trebui să facă și sport sâmbăta sau duminica. Însă nu prea fac. Profesorii de educație fizică nu mai fac sport sâmbăta și duminica. Nu se mai organizează competiții sportive. Înainte, orele de educație fizică erau atractive pentru elevi. Acum, sunt mai atractive barurile și sălile cu jocuri de noroc. Manualul este bun pentru elevi și pentru temele de acasă. Să mai învețe și ei cum se fac exercițiile de gimnastică. Profesorul să le dea ca teme pentru acasă, diferite exerciții. Am mai stat de vorbă și cu alți foști colegi de-ai mei de la Politehnică, dar și cu fostul șef al Clubului Politehnica Iași și toți sunt de acord cu acest manual. Ar fi fost și mai util ca acest manual să fie pentru mai multe clase, mai ales pentru clasa I, unde știm că nu prea există profesori de educație fizică și unde orele de educație fizică se fac de către doamna învățătoare sau domnul învățător. Nu știu ce l-o fi îndemnat pe ministrul Liviu Pop să lanseze această idee cu manualul de educație fizică și sport, însă problema vine din altă parte. Ideea în sine e bună, dar când vine de la Liviu Pop, e deja o problemă. Ironia sorții. Idei bune lansate de oameni incompetenți. Știți cum se spune: Nu îmi e frică de ministrul Educației, ci de educația ministrului!”

Prof. univ. Ciprian Paraschiv, manager de dezvoltare fotbalistică în cadrul Federației Române de Fotbal, cu o experiență de 13 ani la catedră și fost jucător la Politehnica Iași: „Manualul de educație fizică nu trebuie să reprezinte genul de manual care să fie cărat de copii în fiecare zi la școală. El trebuie privit prin prisma ghidului de care au nevoie tinerele generații pentru a deprinde un stil de viață sănătos, de la noțiuni elementare de nutriție, modele de exerciții fizice, până la noțiuni simple de psihologie și metodică a sportului. În aceste condiții, acest manual este mai mult decât binevenit”.

Prof. Eugen Pintrijel, directorul Școlii „Grigore Ghica-Vodă” Nr. 2, profesor de sport la bază: „Nu pot să mă pronunț, atâta timp cât nu am văzut manualul respectiv. Ora de educație fizică se desfășoară într-o diversitate de condiții ținând cont de condițiile pe care le pot oferi școlile din România. Unele școli pot oferi condiții corespunzătoare cu sală și teren de sport, dar alte școli știm foarte bine că nu pot oferi minimele condiții, unde orele de educație fizică se fac pe holurile școlii sau în clasă, printre bănci. În momentul în care vom vedea acest manual putem să ne pronunțăm. Și la Școala Nr.2 Grigore Ghica-Vodă, unde sunt director, avem sală de sport, dar nu avem teren de sport, deocamdată. Sperăm ca aceste manuale de educație fizică să fie benefice în procesul de educație fizică și sport”.

C.T. STURZU

pietricica turism