Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) anunţă caniculă în aproape întreaga ţară pentru ziua de joi, 29 iunie. Sunt afectate toate cele 6 judeţe ale Regiunii de Nord-Est, care se vor afla sub avertizare COD GALBEN.

“În cursul zilei de joi, 29 iunie, valul de căldură se va intensifica şi va cuprinde cea mai mare parte a ţării. Disconfortul termic va fi accentuat – indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăşi pe arii relativ extinse pragul critic de 80 de unităţi. Se vor înregistra frecvent temperaturi maxime de 34-36 de grade, iar minimele nocturne se vor situa în general peste 20 de grade, îndeosebi în regiunile extracarpatice”, precizează meteorologii.

Valul de căldură “loveşte” România încă de miercuri, 28 iunie, când se vor afla sub avertizare COD GALBEN de caniculă doar 12 dintre judeţele României.

Pentru prevenirea incidentelor în timpul perioadelor de temperaturi extreme, medicii recomandă următoarele:

a) Evitați, pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;

b) Dacă aveți aer condiționat, reglați aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;

c) Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depășește 32 grade Celsius;

d) Dacă nu aveți aer condiționat în locuință, la locul de muncă, petreceți 2-3 ore zilnic în spații care beneficiază de aer condiționat (cinematografe, spații publice, magazine);

e) Purtați pălării de soare, haine lejere și ample, din fibre naturale, de culori deschise;

f) Pe parcursul zilei faceți dușuri călduțe, fără a vă șterge de apă;

g) Beți zilnic între 1,5 – 2 litri de lichide, fără a aștepta să apară senzația de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute;

h) Nu consumați alcool (inclusiv bere sau vin), deoarece acesta favorizează deshidratarea și diminuează capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;

i) Evitați băuturile cu conținut ridicat de cofeină (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase), deoarece acestea sunt diuretice;

j) Consumați fructe și legume proaspete (pepene galben, roșu, prune, castraveți, roșii), deoarece acestea conțin o cantitate mare de apă;

k) O doză de iaurt produce aceeași hidratare ca și un pahar de apă;

l) Evitați activitățile în exterior care necesită un consum mare de energie (sport, grădinărit, etc);

m) Aveți grijă de persoanele dependente de voi (copii, vârstnici, persoane cu dizabilități), oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită;

n) Păstrați contactul permanent cu vecini, rude, cunoștințe care sunt în vârstă sau cu dizabilități, interesându-vă de starea lor de sănătate;

o) Cum putem să limităm creșterea temperaturii în locuințe:

  • Închideți ferestrele expuse la soare, trageți jaluzelele și/sau draperiile;
  • Țineți ferestrele închise pe toată perioada cât temperatura exterioară este superioară celei din locuință;
  • Deschideți ferestrele seara târziu, noaptea și dimineața devreme, provocând curenți de aer, pe perioada cât temperatura exterioară este inferioară celei din locuință;
  • Stingeți sau scădeți intensitatea luminii artificiale;
  • Închideți orice aparat electro-casnic de care nu aveți nevoie. (M. CONSTANTINESCU; FOTO: ANM; SURSA RECOMANDĂRI: DSP Sibiu)